مختصری از زندگی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه)(1281-1368)
Susa Web Tools
ولایت

روح الله الموسوی الخمینی در روز بیستم جمادی الثانی ، روز کوثر ولادت فاطمه زهرا(س)1321ق-1281ش،درخانواده ای ازاهل علم و مبارزه و  تقوا و هجرت دیده به جهان گشود ، در پنج ماهگی پدرش آقا مصطفی به جرم حمایت از مظلومان به دست اشرار محلی به شهادت رسید. روح اله در آغوش مادری مهربان (بانو هاجر) و سرپرستی عمه ای دلسوز (صاحبه خانم) و دایه ای پرهیزکار پرورش یافت و همزمان آموزشهای اولیه سوارکاری،تفنگداری و تیر اندازی راطی کرد. دوران کودکی و نوجوانی روح الله همزمان با بحرانهای سیاسی و اجتماعی ایران سپری شد. وی از همان ابتدای زندگی با درد و رنج مردم و مشکلات جامعه آشنابود و تاثر خود رابا ترسیم خطوطی بصورت نقاشی بروز می داد و همراه خانواده و اطرافیان در کودکی حوادث و مسایل به مجاهدی تمام عیار تبدیل می شد. برخی از حوادث متاثر کننده این دوران مثل بمباران مجلس در نقاشی ها و مشق های خوشنویسی دوران کودکی و نوجوانی او منعکس شده و در دسترس است. از جمله قطعه شعری است دردفترچه یادداشت دوران نوجوانی(9تا10سالگی)با این عنوان : غیرت اسلام کو      جنبش ملی کجاست    خطاب به ملت ایران : هان ای ایرانیان ، ایران اندر بلاست     مملکت داریوش دستخوش نیکولاست.

آن نوشته نخستین بیانیه سیاسی دوران نوجوانی روح الله بود و می توان دغدغه ذهنی او را درباره مسایل مملکتی فهمبد. تمایلات روح الله به قهرمانان و مبارزان تا حدی بود که در نهضت جنگل،وی با سخنرانی و سرودن شعر در وصف میرزا به جمع آوری کمک های مردمی برای حمایت از نهضت جنگل پرداخت و سر انجام مصمم شد که خود به نهضت جنگل بپیوندد و در فرصتی به جنگل سفر کرد و پایگاه میرزا را از نزدیک دید. 

(تحصیلات روح الله)

روح الله با بهره وری از استعداد چشمگیر،رشته های مختلف علوم را به سرعت طی کرد. علاوه بر فقه و اصول و فلسفه، عرفان را نیز در عالی ترین سطح نزد استادان برجسته آن زمان در خمین،اراک و قم طی کرد و در مدت 6سال جهش فراوانی داشت،حتی اسفار را پشت سر گذاشت و از فاضلان و شخصیت های برجسته حوزه علمیه قم به شما آمد.

زندگی روح الله (از 1300تا1320)

این دوره از زندگی روح الله با هجرت به قم آغاز شد با سیاست های دین زدایی رضاخان و تا 1320 ادامه داشت ، در این دوره روح الله مشغول تحصیل و تدریس وت الیف کتاب و آشنایی با علمای برجسته مبارزی همچون حاج آقا نور الله اصفهانی و مدرس و برخی دیگر بود.در این دوره اختناق رضاخانی،هدف علما حفظ حوزه قم بود. اهمیت آن در آن زمان کمتر از تاسیس حکومت اسلامی در سال 57 نبود. از صبحدم 22 بهمن تا 13 خرداد 1368(رحلت امام)حوادث سنگین بی شماری با محدودیت ونقش خصمانه آمریکا و حمایت همه جانبه دولت ها با کمک گروه ها و احزاب متعدد چپ و راست در ایران در مقابله با انقلاب اسلامی بروز کرد. این حوادث آنقدر گسترده بود که در این مختصر نمی گنجد، فقط در یک جمله می توان گفت هر کدام از آن حوادث به تنهایی می توانست مسیر انقلاب را منحرف کند و به شکست بکشاند، اما الطاف الهی و هوشمندی امام و وفاداری و آگاهی ملت ایران ، همه توطیه ها را خنثی کرد به گونه ای که ملت ایران در سال 1368 در حالی با پیکر مطهر امام خویش پس از 11 سال تحمل سختی ها ومشکلات وداع می کرد، جمعیت چندین برابر بیشتر از لحظه ورود بود.

(شخصیت چند بعدی امام خمینی(ره))

از لحاظ شخصیتی امام خمینی(ره)شخصیتی جامع الاطراف داشت. ایشان در فقه که عمده ترین دانش و تخصص روحانیون است،به حدی رسیده بود که بیشتر شیعیان جهان ایشان را (اعلم فقها) و مجتهدین با عنوان (مرجع تقلید) انتخاب کردند. امام خمینی(ره)در فلسفه تبحر خاصی داشت،در عرفان نظری بویژه بر آثار محی الدین عربی مسلط بود و در عرفان عملی نماز شب ایشان هیچ گاه ترک نشد و زندگی بسیار زاهدانه ای داشت.در عین حال مفسر قرآن نیز بود و تفسیر ایشان بر سوره حمد مبرهن بر این معناست.در شعر وادبیات نیز دست داشت و خود شاعر بوده است.

از لحاظ شخصیتی نیز شجاعت ایشان از همان زمان که مرد مستی را از حوزه علمیه بیرون راند ، زبانزد خاص و عام شد. امام خمینی(ره) در کنار فلسفه،عرفان،فقه،شعر و تفسیر قرآن در سیاست هم تبحر داشت. تاریخ سیاسی معاصر ایران را به دقت واکاوی کرده بود. ازهمان جوانی در جلسه های مجلس شورای ملی حضور یافت و دفاعیات مدرس از اسلام علیه رضاشاه را به چشم خود دیده بود. در ماجرای ملی شدن نفت از نزدیک تحولات را رصد کرده بود.

بنیانگذار انقلاب اسلامی شخصیتی چند بعدی داشت که در علمای سابق چنین جامعیتی کمتر دیده شده بود. مجموعه عوامل ساختاری و شخصیتی باعث شد که انقلاب اسلامی ایران به مانند پدیده ای شگرف و بدیع در تاریخ 1400 ساله شیعه پا به صفحه های تاریخ جهان بگشاید.

 

(منبع : تلتکست)

 

 

*نثار روح قدسی امام راحل صلوات.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
موضوع : <-PostCategory->
ارسال شده توسط علی چنگیزیان در تاریخ دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, |
آخرین مطالب ارسالی
که یکی هست و هیچ نیست جز او
که یکی هست و هیچ نیست جز او
دختر دارید بخونید!
9 دی
اگر درد را...
همرنگ حقیقت شو
کینه مثل این است که...
غدیر کربلای عوام بود و کربلا غدیر خواص...
مصیبت بسیار بزرگ و بی نظیر عالم : برقرار نشدن دین الهی بر روی کره زمین (از آغاز خلقت بشر تاکنون)
کمیاب ترین آدم ها...
حاضر و ناظر بودن دائمی خداوند بزرگ
آدرس خانه امام زمان (عج)
مرنج و مرنجان
قال المعصوم (ع) : ...
دختری به کوروش کبیر گفت : ...
از حضرت علی (ع) پرسیدند که...
با همه مهربان باش
سفارش جبراییل به پیامبر اکرم (ص)
آقای عزیز ظلم نکن...
اجر بی شمار مرثیه خوانی
124000 پیامبر ناکافی!!!
ذرسی آموزنده از شهید دکتر چمران
بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) چه اتفاقاتی می افتد؟ (به برکت ایشان)
من عضو هیچ حزب و جناحی نیستم ، اما...
مطلب دکتر الهی قمشه ای در مورد شیوع ویروس کرونا
فرمایش امام سجاد (ع) در مورد نحوه رفتار شاگرد با استاد
مختصری از زندگینامه مرد آسمان ، سردار بزرگ اسلام «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی»
خطاب آیت الله بهاءالدینی (ره) به مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
ابرمرد
مادر
حسینی باش نه هیئتی...
به امام موسی کاظم (ع) گفتند...
سخنرانی را ایستاده ادامه دادند
از بهلول پرسیدند می خواهی قاضی شوی؟
آیا دقت کردید؟
ذکرهای قدسی
راه یافتن چیز دزدیده شده یا گم شده
به سوی او قدمی برداریم...
هر که می ترسد در خواب محتلم شود این دعا را بخواند
فرمایش امام صادق (ع) خطاب به شیعیان

کد نمایش آب و هوا

کد نمایش آب و هوا

كد تقويم

قالب وبلاگ



دیکشنری آنلاین


فال انبیاء

پیچک


استخاره آنلاین با قرآن کریم


ساعت فلش

كد ساعت


وبلاگ استت

| وبلاگ


پیچک

iv>